Mimo swojej prostoty miernik jest bardzo czytelny i praktyczny. Do budowy wskaźnika wykorzystany został woltomierz 10V oraz dioda Zenera na napięcie 20V . Dioda Zenera przepuszcza prąd powyżej 20V. Wszystko podłączone wg. schematu na zdj.
Bardzo ważny jest kierunek podłączenia diody. W ten sposób powstaje miernik mierzący napięcie w przedziale od 20V do 30V.
Odczyt -
0V= faktyczne napięcie 20V (akumulatory rozładowane)
7V= faktyczne napięcie 27V (aku. naładowane 100%)
9V= faktyczne napięcie 29V koniec procesu ładowania
zastosowanie diody na napięcie 18V powoduje przesunięcie skali pomiarowej-
Odczyt
2V= faktyczne napięcie 20V (akumulatory rozładowane)
zastosowanie diody na napięcie 18V powoduje przesunięcie skali pomiarowej-
Odczyt
2V= faktyczne napięcie 20V (akumulatory rozładowane)
9V= faktyczne napięcie 27V (aku. naładowane 100%)
poza 10V= faktyczne napięcie 29V koniec procesu ładowania
Wyższość takiego rozwiązania nad innymi wskaźnikami np. diodowym to:
Wyższość takiego rozwiązania nad innymi wskaźnikami np. diodowym to:
1) koszt budowy - około 6zł
2) doskonała widoczność w słoneczny dzień
3) banalna budowa.
Poniżej znajdują się schematy podłączenia wskaźnika
1) bezpośrednio do akumulatorów, wskaźnik działa stale. (pobór prądu 1mA)
2) do wejścia ''indicator'' w regulatorze obrotów, wskaźnik działa po włączeniu stacyjki.
Poniżej znajdują się schematy podłączenia wskaźnika
1) bezpośrednio do akumulatorów, wskaźnik działa stale. (pobór prądu 1mA)
2) do wejścia ''indicator'' w regulatorze obrotów, wskaźnik działa po włączeniu stacyjki.